Alla inlägg under maj 2008

Av Malin Söderberg - 31 maj 2008 21:42

Nu var man tillbaka på Åland igen då, för att stanna lite längre denna gång. Det är blandade känslor, har haft blandade känslor i flera veckor men särskilt de senaste dagarna. Igår och i förrgår, när jag höll på flyttade, hade jag nån känsla som jag inte kan beskriva men som är återkommande varje gång jag lämnar något som varit återkommande i min vardag. Som varje gång man slutar skolan eller liknande. Konstig känsla som förmodligen är en blandning av flera olika känslor och reaktioner men som uttrycker sig i någon form av tomhetskänsla. Lite svårt att förklara, men. Idag har det också varit konstiga känslor. Såklart skönt att vara hemma och kul att träffa familjen men den där konstiga känslan har infunnit sig hela dagen. Nu ska jag verkligen stanna här ett tag, och det är sommar. Och mina senaste somrar är förknippade med minnen, personer och vanor som inte kommer infinna sig denna sommar. Så det är väl egentligen inte så konstigt att man känner mycket olika saker, bland annat tomhet. Var nog egentligen ganska beredd på att det skulle kännas konstigt när jag kom hem till sommaren... men men, jag  har en hel sommar att se fram emot nu, som förhoppningsvis ska ge många nya roliga och fina minnen! Och de oförklarliga känslorna försvinner nog förhoppningsvis om någon dag.


Idag har det, liksom de senaste dagarna, varit fullt upp. Syster konfirmeras ju imorgon, så det har fixats och donats hela dagen. Har även packat upp väskorna med mina kläder och lastat in dem i garderoben, bara det var ju ett projekt i sig. Hur kan det komma sig att min garderob är dubbelt så full nu som före jag flyttade till Sverige? :) bra fråga. I och för sig är det stora mängder kläder som inte används, så... Nåja nu är det sängen som gäller för det är fullt upp imorgon med. Godnatt! 

Av Malin Söderberg - 29 maj 2008 19:28

Pappa är här och vi har städat och packat hela dagen sen jag kom hem från skolan. Rummet börjar bli tomt... känns konstigt. Nåja. Ska väl fortsätta resten av kvällen och ta det sista imorgon. Pappa ska snällt stanna hemma och städa medan jag går till skolan :) Dock skulle jag faktiskt hellre stanna hemma och städa jag med, eftersom jag ska ha föredrag imorgon och det vet ni ju sen förut att jag inte gillar. Har inte hunnit öva nåt än, måste hinna med det ikväll också.


Gårdagen då.. fullt program hela dagen. Var dock rätt trött och lite hängig, klagade ju i tisdags kväll på att jag hade ont i halsen och var slut och sen på natten hade jag feber och mådde skitdåligt, så jag sov inte alls bra. Men igår morse när jag vaknade var febern borta och även om jag fortfarande hade huvudvärk så bestämde jag mig för att orka till skolan. Så först var vi i skolan och grupparbetade för allra sista gången (en av de få saker jag inte kommer sakna) och sen en sväng på stan och käkade glass. Sen åkte vi ut till Lindesberg och fortsatte efter det till Nora. Hade som sagt klassfest, riktigt trevligt och supergod mat. Nora var en mysig liten stad med gammeldags stuk, men alldeles för liten för att man skulle kunna bo där :)

Känns faktiskt tråkigt att lämna klassen men om de har klassfest i höst så har de lovat att jag ska få komma. Och några stycken pratade om kryssning till åland i sommar och blev särskilt sugna när jag lockade dem med jordgubbar :) men men, det lär nog ändå inte bli av. Men hoppas man kan hålla kontaken med några i alla fall! 


Nu börjar det alltså bli dags att säga hej då till örebro, på obestämd tid förstås. Har redan tagit farväl av Helena i korridoren, kändes lite tråkigt. Och imorron kommer det nog kännas lite jobbigt att säga hej då till alla andra.. Nåja. Åker härifrån vid tre-tiden, direkt till färjan. Och sen när vi är framme på Åland ska pappa köra mig raka vägen till arken, haha. Problematiskt det här med kläder och fixa sig och sånt bara, men det löser sig nog. Nej, nu måste jag väcka pappa som skulle vila på maten en liten stund men nu ligger och snarkar för fullt.... 


Av Malin Söderberg - 27 maj 2008 21:43

Ikväll har vi haft myskväll i korridoren. Eller i och i, vi hade picknick ute i solen. Och korridoren och korridoren, det var jag och Josefin och Helena. men i alla fall :) Hade jättemysig picknick, fixade pitabröd med tsatziki och en massa annat mumsigt och drack lite vin till. Jättetrevligt! Dock är jag så himla slut nu så jag måste gå och lägga mig, de andra sitter kvar i köket. Mår inte så bra, helt slut i kroppen och har ont i halsen. Får inte bli sjuk! Har inte tid och definitivt inte lust med det! Har varit trött hela dagen faktiskt.  Steg upp nio och pluggade lite, sen till stan en sväng med emmi. Var och lunchade och tog passfoton som vi kommer behöva till körkortet. Var till länsstyrelsen och frågade om vi kunde lämna in dem fast vi inte ännu har fått brev om att vi har blivit beviljade körkort, eftersom vi kommer att åka härifrån snart. Men det gick inte, istället fick vi nåt nummer till någon vi skulle ringa och kolla hur långt de har kommit med bearbetningen av ansökningarna, men henne har jag ju inte fått tag i på hela dagen. Suck. Jag blir så trött när allt ska vara så krångligt hela tiden! Ingenting kan gå smidigt! Nåväl, var i stan i ca en och en halv timme och när jag kom hem var jag så trött så jag måste sova i en och en halv timme. Sen promenad med Emelie.


Imorgon är det fullt program hela dagen igen. Först jobba med gruppen för allra sista gången, förbereda redovisning och sånt. Sen ska vi iväg till Nora för att ha klassfest (Ja, Nora av alla ställen). Ska bli kul med en sista klassfest! En liten hejdå-fest. Har ju aldrig varit till Nora heller, det ligger väl ca 45 min bort med buss. Kul att se nåt nytt, en ny erfarenhet på mitt geografiska CV :) nej, nu sova. Måste må bra imorgon!

Av Malin Söderberg - 26 maj 2008 16:56

Idag råkade jag sova till tolv, hoppsan. Men det var skönt! Var längesen jag sov så länge, särskilt på en måndag :) Sen har jag städat och packat lite hela dagen. Eller packat och packat, plockat ihop och slängt saker typ. Det tar visst längre tid än man tror det här med att packa och städa… och då har jag inte ens börjat på allvar ännu. Måste fortsätta ikväll.


Nu kan jag börja bocka av fler och fler saker på min ”måste göra-lista”… har ringt studera så att de har fixat så att det inte är problem med ansökningarna längre. Och så har jag ringt och fixat adressändrig. Tänkte först göra en flyttanmälan till åland eftersom det är gratis. Men det betyder ju att jag inte skulle vara folkbokförd här längre och eftersom jag inte har fått mitt svenska körkort ännu så går inte det. Alltså måste jag göra en tillfällig adressändring över sommaren, vilket kostar 700 kronor. Åh! Hatar dessa oväntade utgifter som kommer lite hela tiden. Varför måste det vara så jäkla dyrt för lite post?! Inte har man ju råd med sånt bara sådär heller! Dessutom kommer ju posten börja komma tillbaka hit 1 september. Men men, jag får väl ta tag i det problemet då.


Usch jag känner mig stressad av allt som ska hinnas med, har fullt program hela veckan. Nu ska jag gå och laga mat, ska bjuda Emmi på middag ikväll. Har en massa mat i frysen som blir förstörd om den inte äts upp innan jag flyttar, vilket jag inte kommer klara av själv…

Av Malin Söderberg - 25 maj 2008 16:58

Har spenderat större delen av dagen på stan idag igen. Först lite shopping med Emmi och sen fika med Emmi och Niklas. Att gå på stan är nog faktiskt nåt av det bästa som finns! Man blir glad av det :) Sen har jag gjort min sista städning i denna korridor. Skönt. Känns som det är mycket städande nuförtiden... mitt rum ser dock ut som skit men jag ska ju flyttstäda i veckan så jag orkar inte bry mig om det. 


Är ledig till onsdag. Har alltså inga ursäkter för att inte ta tag i allt som ska fixas.. måste plugga också. Suck. Nej, ingen idé att sitta här nu, har ju inte ens nåt vettigt att skriva. 


Av Malin Söderberg - 24 maj 2008 16:55

Idag har större delen av dagen spenderats på stan, jag och emmi bestämde oss för att ta en sista shoppingrunda innan sommaren. Dock hann vi inte avverka alla butiker, så det är bara att fortsätta imorgon! :) 

Trevlig kväll igår, massor med folk ute. Först var vi i stan och käkade pizza och sen hem till emelie och mumsade kladdkaka. Känns såklart tråkigt att det var sista festkvällen här, men det skulle kännas värre om jag visste att jag inte kom tillbaka. Nu vet jag ju inte det och även om det är så att jag inte bor här  i höst så kan jag lova att jag kommer hit och hälsar på flera gånger. Kan absolut inte lämna detta ställe för alltid!


Ikväll vet jag inte vad som händer, blir nog att ta det lugnt tror jag. Blev dock direkt rastlös när jag kom hem från stan, så det skulle vara kul att göra något. Men jag vet inte vad det skulle vara heller, så. Känner mig stressad över allt som ska göras innan jag åker hem.. Måste börja packa lite smått, kläder och sånt. Kan dock inte packa allt för mycket innan pappa kommer eftersom han ska ta med sig en massa kartonger. Sen ska jag hinna läsa grupparbeten och förbereda mig för redovsiningen av vårt arbete på fredag, ska på klassfest på onsdag och så pratade vi om att hinna hitta på nåt i korridoren nån kväll också. Sen känns det, som alltid, som att jag har tusen andra saker att fixa. T.ex fixa ansökan om studieuppehåll till hösten, göra en flyttanmälan och fixa passfoton till körkortet. Usch jag gillar inte att vara stressad! 


Av Malin Söderberg - 23 maj 2008 16:17

En vecka kvar tills jag åker hem. Alltså dags att börja ta avsked av det ena och det andra... Ikväll ska det tas avsked av Kåren. Först till stan med Emmi, Emelie och Yvonne för att gå ut och äta middag. Tror att det kan bli en riktigt trevlig sista fredagskväll här! 


Äntligen äntligen äntligen är vi klara med grupparbetet! Satt hela dagen igår och hela dagen idag. Och alla dagar ser likadana ut, vi börjar hyfsat bra på morgonen för att sedan tappa koncentrationen och spåra ur lite. Sen koncentrerar vi oss en stund till innan lunch. Efter lunch är alla mer eller mindre hjärndöda och har svårt att tänka överhuvudtaget. Alla får i nerverna på att ingen kan komma fram till nåt vettigt och irritationen ligger i luften i några timmar. Då kommer vi fram till att vi behöver kaffepaus och då spårar det ur igen och vi bara snackar skit, flamsar och skrattar. Sen blir det några halvdana försök till att få nåt mer gjort innan vi inser att det är meningslöst och går hem. Där är förklaringen till att det tar en sån förbannad tid för oss att få nåt gjort. Idag tröttnade vi helt och även om det inte kändes som att vi hade gjort ett bra arbete eller var fullständigt klara så sket vi i allt och gick hem. Vi orkar inte mer! Snart är det ju sommarlov... det där var i alla fall sista grupparbetet nånsin med den gruppen. Igår hade i alla fall Hanna varit gullig och bakat en jättegod kladdkaka och Rahel hade köpt bullar. Mums! På kvällen blev det ännu mer kladdkaka, var över till Emelie och bakade en som vi ska äta ikväll. 

  


Av Malin Söderberg - 21 maj 2008 15:35

Nu känns det definitivt att jag ska flytta nästa vecka, har sagt upp rummet idag. Snabba beslut här, för ca två veckor sen hade jag inte tänkt flytta ut ännu. Hade bara tänkt ta hem alla kläder och sånt över sommaren, men lämna kvar resten av grejerna. Nåja, man får väl räkna med snabba beslut när man inte vet vad man ska göra med nåt :) 

Idag har Öbo varit här och undersökt om vi skött oss med städningen, men det tyckte de visst inte. Så vi har mer städning som väntar, suck.. bland annat ett helt överfullt förråd som ska tömmas och städas, även om inte nåt av all skit som ligger och skräpar där är vårt. Tack för det!


Ovido - Quiz & Flashcards